ИСТОРИЈА ЈАВНОГ ПРЕВОЗА У НОВОМ САДУ

istorija preduzeca

У развоју једног града организовање јавног превоза представља преломни моменат. То је знак да је урбанизација достигла ниво којим се једно насеље сврстава, по данашњим мерилима, у модерне градове. Зачеци јавног превоза у Новом Саду датирају из 1868. године када је тадашњим градским властима поднета прва молба којом се тражила дозвола за превоз путника фијакером по граду.Њихов број је стално растао, па је 1884.године њихова делатност регулисана статутом.

Са развојем града Новог Сада појавила се и идеја о увођењу електричног трамваја, који је тада био задња реч технике.

Догађај који је Нови Сад једним кораком приближио великим градовима одиграо се 30. септембара 1911. године пуштањем у промет првог електричног трамваја у Новом Саду

 

Свечано пуштање у промет трамваја 30.9.1911. године

 

Поставши центар Дунавске Бановине 1929. године Нови Сад се територијално ширио и број становника се стално увећавао. Нова времена захтевала су увођење нових видова путничког превоза. Тако је 1930. године градска управа донела одлуку да се за потребе јавног превоза путника купе три аутобуса. Убрзо је постала видљива предност аутобуса над трамвајима.

 

Аутобус у градском саобраћају 30-те године прошлог века

 

Јавни превоз био је у сталном порасту, све до почетка ИИ светског рата, када је услед ратних дејстава дошло до смањења трамвајског, а након тога и аутобуског саобраћаја. Потпуни прекид трамвајског превоза настао је 1944. године, када је услед бомбардовања тешко оштећена електрична централа.

Трамвајски превоз поново је кренуо 25.маја 1945. године најављујићи нова времена у животу Новог Сада па и у организовању јавног превоза путника.

Решењем Народног одбора 1946. године основано је Градско саобраћајно предузеће. После обимних припрема 1958. године у потпуности се укида трамвајски и прелази на аутобуски превоз.

 

Свечана замена трамваја аутобусима у центру Новог Сада, 1958. године

 

Одлуком Народног одбора среза Новог Сада 1962. године ГСП се преселио на садашњу локацију.

Ради обезбеђења бољих услова за прихват и отпему путника у међумесном саобраћају, изграђена је Међумесна аутобуска станица и у рад пуштена у децембру 1967. године.

 

Новоизграђена Међумесна аутобуска станица Нови Сад, 1967. године

 

Одлуком Скупштине општине 1991. године Градско саобраћајно предузеће проглашено је за јавно предузеће у надлежности Града. Укинути Раднички савети и формиран Управни одбор, у чијем саставу се налазе представници Града и Предузећа.

Важни датуми у развоју јавног превоза путника Новог Сада

1868 г.– Зачеци јавног превоза – поднета прва молба градским властима за превођење путника фијакером по граду

1911 г. – у промет је свечано пуштен електрични трамвај под управом будимпештанског деоничког друштва за трамвајски саобраћај

1930 г. – у јавни саобраћај уведена три аутобуса на линији од аеродрома на Сајлову до периферије Петроварадина

1946 г. – решењем Народног одбора града Новог Сада основано је градско саобраћајно предузеће

1958 г. – трамваји су замењени аутобусима

1965 г. – изграђена и пуштена у рад нова приградска аутобуска станица код Рибље пијаце

1967 г. – изграђена и пуштена у рад Међумесна аутобуска станица

1991 г. – Скупштина општине Нови Сад донела одлуку о укидању Радничког савета и формирању Управног одбора